TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Reseberättelse från Brasilien: Pantanal

2019-01-04
Visa alla inlägg

I slutet av 2018 besökte Christina Pantanal i Brasilien för första gången – och vilken upplevelse det var! Läs hennes berättelse nedan.

kaiman vid dess vattenhål

Jag har alltid drömt om att resa till Pantanal! Det är världens största våtmark och ett mecka för natur- och djurälskare. Och just nu är jag här och min dröm har gått i uppfyllelse.

Det är dags för siesta och jag sitter i skuggan vid poolen och tittar ut över markerna. Det avkopplande fågelkvittret avbryts då och då av papegojors läten. Det är den vackra hyacintaran, världens största, som avbryter det idylliska fågelkvittret så det är helt okej. Hästar och kor går lugnt runt i middagsvärmen och tre gauchor rider runt för att fösa ihop korna. Jag är på Pousada Aguapé i Pantanal och snart ska vi iväg på ännu en safari.

hyacint

Jag kom igår kväll och redan på väg in till lodgen såg vi fler djur än jag vågat drömma om. De sista 50 kilometerna byttes asfaltsvägen mot grusväg och tempot sänktes automatiskt. Vi var tvungna att göra många fotostopp eftersom vi såg vilda nanduer, pampashjort, kajmaner, tukaner och myrslokar. När vi kom fram till lodgen satt 10 av de vackra hyacintarorna i palmerna och väntade på oss. Vilket välkomnande!

kapivar

Före kvällsmaten gick vi en tur runt lodgen och vid den lilla dammen träffade vi på en kapybara-familj på fem och vildsvin. Plötsligt kom ett anrop på radion om att någon hade fått syn på en ozelot endast 3 kilometer från lodgen så vi hoppade in i bilarna men en strålkastare tänd och susade iväg. Och mycket riktigt, vid flodkanten fick vi se den vackra katten. Den är en del av leopardfamiljen fast mindre – en fantastisk upplevelse.

Ozelot letar efter mat

På väg i säng hörde jag prassel i gräset och det visade sig vara ett litet bältdjur letade efter insekter. Vilken dag!

Djuren är som mest aktiva tidigt på morgonen och sent på kvällen så klockan 06.30 började vår dag med en båttur upp längs Aquidauana-floden. Vår duktiga guide såg både kapucinapor, vrålapor, kapybaror, tukaner, ibisar, kungsfiskare och många, många fler vackra fågelarter som jag aldrig hade hört talats om.

Vacker båttur på floden Aquidauane tidigt på morgonen

Nu har temperaturen sjunkit och vi ska på jeepsafari. Jag har svårt att tro att vi kan uppleva ännu fler djur men jag ser fram emot utflykten. På med solkräm och myggsprej. Batteriet i min kamera är laddat igen och jag är redo och spänd på att se om Pantanal kan överraska ännu mer. Det är verkligen en magisk plats – ännu vackrare än jag någonsin kunnat drömma om.