TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
StartsidanNyheter och researtiklarReseberättelse från Brasilien: Upplev ett Rio de Janeiro du inte trodde fanns

Reseberättelse från Brasilien: Upplev ett Rio de Janeiro du inte trodde fanns

2019-07-03
Visa alla inlägg

Våren 2019 besökte vår resekonsult Tom Brasilien igen. Och den här gången stod nya upplevelser på schemat. Läs om hans upplevelser nedan.

We are all one

En resa till Brasilien innebär naturligtvis ett besök i vackra Rio, som sprudlar av livsglädje. Jag var i Rio för mer än 10 år sedan och är nu äntligen tillbaka. Jag har redan sett de mest kända sevärdheterna och den här gången ville jag därför åka på 3 utflykter där man ser andra sidor av det kontrastfyllda Rio.

Jag började med utflykten ”Bakom kulisserna på karnevalen”. Vi startade vid Boulevard Olimpico som var en central plats under OS i Rio 2016. Här har samban sina rötter. Det mest imponerande var den enorma graffitiväggen ”We Are All One” som är 190 meter lång och 15,5 meter hög och skapad av den berömde brasilianske graffitikonstnären KOBRA. Världens största graffitimålning, som föreställer 5 ansikten från de 5 världsdelarna.

Sambadrome

Därefter var det dags för en spännande promenad genom bohemkvarteret Morro da Conceição med smala kullerstensgator och vackra hus, där vi fick höra om sambans och karnevalens historia. Nästa stopp är den stora karnevalsstadion Sambadrome med plats för 80 000 åskådare. Det är här den stora paraden äger rum under karnevalen. Det är ju en viktig tävling som äger rum här om vilken sambaskola som har den vackraste showen när det gäller dräkter, musik, dans och dekoration av vagnarna.

karneval preparat

Till slut får jag möjlighet att komma in i det allra heligaste: sambaskolans verkstad. En äldre man låser upp hänglåsen och här står allt från årets karneval, då den här sambaskolan hade KAFFE som tema. Det är därför möjligt att ta bilder, och man får en helt unik inblick i vilket enormt arbete som ligger bakom. Det är också därför de redan håller på att planera nästa års parad.

Nu har det blivit dags för nästa utflykt ”Cykeltur i Rio”. Jag var lite nervös innan med tanke på trafiken i Rio, men jag behövde inte vara orolig eftersom vi cyklade på cykelbanor hela vägen. I stället gav turen en fantastisk bild av vilken vacker stad Rio är och hur mycket den har att erbjuda.

Tom

Vi cyklade längs stränderna Copacabana, Ipanema och Leblon. Här är det alltid fullt av liv och aktiviteter. Vi cyklade bort från stränderna och till lagunen Rodrigo de Freitas, där den olympiska roddstadion ligger och man kan se den berömda Kristusstatyn högt uppe. Sedan var det dags att kliva av cykeln och ta en promenad i den gröna, vackra botaniska trädgården. Därefter tog vi oss tillbaka till Copacabana med ett stopp vid Ipanema när solen började gå ner. Utöver allt vi fick se fick vi också lära oss massor om staden Rio och dess spännande historia. Alla kan delta, för det är inga backar och tempot är lagom högt😊

Dagens sista utflykt hade jag sett mycket fram emot: ”Upplev Rios nattliv”. Det råder ju ingen tvekan om att brasilianarna kan festa, så att uppleva det lokala nattlivet kan bara bli roligt.

Tom -2

Jag blev hämtad på hotellet klockan 21 och körd till Lapa, som är den stadsdel där lokalborna går ut och festar. Min festliga guide Rita är ett riktigt energiknippe. Efter bara 2 minuter i hennes sällskap är jag övertygad om att kvällen inte kommer att bli tråkig. Den första baren var en liten bar med massor av sittplatser utomhus. En kall caipirinha smakade fantastiskt denna varma kväll. Bara att iaktta de lokala, partysugna brasilianarna var en stor upplevelse. Nästa stopp var höjdpunkten på turen, en lokal bar med ett lokalt sambaband. Vilken stämning! Vilken musikalitet! Bandet satt runt ett bord och vi gäster stod runt omkring. Det gav en helt fantastisk och intim atmosfär, och även om man inte kände igen musiken kunde man inte låta bli att vicka på sina stela höfter 😊

band

3 timmar i Rios nattliv var en fantastisk upplevelse, och jag hade aldrig själv hittat de 3 barer där brasilianarna släpper loss med musik och dans.

Jag kan varmt rekommendera dessa 3 utflykter. Du hittar dem under våra rundresor i Brasilien. Här får man upplevelser som man inte får på de traditionella utflykterna och som man sent kommer att glömma.