TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Colombia

Praktisk information om Colombia
Praktisk information om Colombia

Praktisk information om Colombia

KLIMAT
Bästa tiden att resa

Colombia är ett stort land med ett varierande landskap och klimatet beror mycket på var i landet du reser. Klimatet är tropiskt med en regnperiod och en torrperiod.

Temperaturerna varierar inte så mycket under året eftersom Colombia ligger så nära ekvatorn. Här är det höjden som styr temperaturen. Landet kan delas in i tre geografiska zoner:

Norra Colombia och vid den karibiska kusten (Sant Marta, Cartagena):
Området kan även besökas under regnperioden, eftersom det ofta handlar om korta, kraftiga regnskurar under eftermiddagen.

  • Regnperioden sträcker sig ungefär från maj till november.
  • Torrperioden pågår ungefär från december till april.

 

Anderna (Bogotá, Kafferegionen, Medellín)
Temperaturerna beror på hur högt upp du befinner dig. Observera att det kan bli riktigt kallt om nätterna i till exempel Bogotá.

  • Regnperioderna sträcker sig ungefär från april till maj samt från september till november.
  • Torrperioderna sträcker sig ungefär från december till mars samt från juni till augusti.

 

Amazon-djungeln i sydöstra Colombia

I detta område finns det ingen regn- och torrperiod som i övriga områden. Här är det varmt, vått och fuktigt året runt.

Landet tar emot flest besökare mellan december och mars samt mellan juli och augusti. I december och januari har colombianerna själva semester så under denna period blir hotellen snabbt uppbokade, särskilt längs den karibiska kusten.

 

Väderstatistik för Cartagena:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 30 31 31 31 31 32 32 32 32 31 31 31
Nattemp. 23 23 24 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Nederbörd mm 8 2 6 34 102 110 98 130 140 218 129 35


Väderstatistik för Bogotá (2 600 meter):

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 16 17 17 16 16 16 15 15 16 16 16 16
Nattemp. 5 6 7 8 8 8 8 7 7 8 8 6
Nederbörd mm 30 40 50 90 80 40 40 40 70 110 70 50


Väderstatistik för Armenia, kafferegionen (1 500 meter):

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 27 27 27 27 26 26 27 27 27 26 26 27
Nattemp. 15 16 16 16 16 15 15 15 15 15 15 15
Nederbörd mm 115 124 174 250 253 173 120 136 167 260 242 150


Väderstatistik för Amazonas:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 28 29 29 31 31 30 31 32 30 30 30 29
Nattemp. 23 23 26 26 27 26 25 27 25 25 25 23
Nederbörd mm 471 248 445 318 242 133 47 114 226 153 220 272

 

VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet måste vara giltigt i minst sex (6) månader efter hemresa.

Som svensk medborgare behöver du inget visum till Colombia för vistelser kortare än 90 dagar.

OBS! Det är ditt eget ansvar att undersöka om du behöver ett visum på flygplatser där du mellanlandar längs vägen.

Ska du resa via USA gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization) för att få resa via USA. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och senast 72 timmar före avresa till USA och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för ESTA via denna länk: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i två (2) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt ESTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt ESTA-inresetillstånd.

Observera att du måste ansöka om visum vid den amerikanska ambassaden om du har rest i följande länder:

  • Kuba från 12 januari 2021
  • Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen från 1 mars 2011

Motsvarande regel gäller om du har dubbelt medborgarskap i dessa länder.

Om du är osäker på hur du fyller i din ESTA-ansökan hittar du svaren på de vanligaste frågorna här: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan även ringa till: +1 202 325 80 00

 

Ska du resa via Kanada gäller följande för svenska medborgare:

Du ska ha ett eTA-inresetillstånd (Electronic Travel Authorization) för att få resa via Kanada. Du avvisas vid check-in på din avreseflygplats, om du inte har ett sådant tillstånd med dig. Du ska ansöka om inresetillstånd i god tid och alla resande, oavsett ålder, ska ha ett sådant tillstånd. Du kan ansöka och hitta pris för eTA via denna länk: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu ska ha ditt pass, din resplan, ditt kreditkort samt din e-postadress redo när du ansöker.

Inresetillståndet är elektroniskt bundet med ditt pass och gäller i fem (5) år eller tills dess att ditt pass löper ut (vilket som kommer först). Vi rekommenderar att du tar med dig en fysisk kopia av ditt eTA-inresetillstånd.

Om du får ett nytt pass ska du ansöka om ett nytt eTA-inresetillstånd.

Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.

Resedokument

Före avresa skickas en resplan till dig med e-post med din flyginformation och telefonnummer till vår lokala samarbetspartner på resmålet, ifall det skulle dyka upp frågor under resan.

Vid ankomsten till Colombia får du ett välkomstbrev som innehåller en QR-kod. När du skannar denna kod med din telefon får till tillgång till ditt reseprogram med bl. a. viktiga starttider för dina förutbeställda utflykter och transfers. När du har wifi på hotellet är det viktigt att du laddar ner dessa dokument till din telefon så att du alltid har tillgång till dem när du inte har wifi.
Du hittar dessutom spännande information om resmålet, våra samarbetspartners hållbarhetsinitiativ samt en feedback-blankett som säkerställer en hög servicenivå på våra Colombia-utflykter.

Check-MIG Colombia – obligatoriskt in- och utreseformulär:

Check-MIG Colombia är ett obligatoriskt digitalt immigrationsformulär, som optimerar in- och utresekontroll av passagerare till landet. Det infördes i samband med Covid-19 och innehåller också hälsoupplysningar. Det ska fyllas i före in- och utresa i landet.

Mellan 72 och två timmar före avresa till Colombia ska du fylla i formuläret, som du hittar här: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.

Vi rekommenderar att du tar med dig en utskriven kopia av ditt Check-MIG-formulär.

Formuläret ska också fyllas i vid avresa från Colombia mellan 72 och två timmar innan din hemresa påbörjas. Detta görs via samma länk: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialistläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer hër.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa till Colombia. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till/från Colombia. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

På vissa ställen kan det finnas krav på munskydd såsom på vårdcentraler och sjukhus.
Håll dig uppdaterad om reglerna hos din guide och fråga hotellets personal.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Colombia heter peso (COP). Du hittar den aktuella kursen för COP här.

Ta med kreditkort som VISA och/eller Mastercard eftersom bankomater, så kallade cajeros automáticos (ATM), finns på många platser. Detta är det enklaste sättet att ta ut lokal valuta. Det finns uttagsautomater på flygplatsen. Där finns även ett växlingskontor om du tagit med dig USD.

Ju längre ut på landet man kommer desto svårare kan det vara att använda kreditkort. Vi rekommenderar att du alltid har lite kontanter med dig i USD.

Priserna vid den karibiska kusten, särskilt Cartagena, kan vara nästan dubbelt så höga som i resten av landet.

Få en idé om prisnivån i landet här.

Det är rutin och uppskattat att ge dricks i de latinamerikanska länderna, med det är frivilligt och det är helt upp till dig hur mycket du vill ge.

Guiden nedan är en vägledning:

  • Restauranger: på de flesta restauranger är 10 % service inkluderat i notan
  • Guide: ca 5-10 USD per person och utflykt
  • Chaufför på utflykter: ca 3-7 USD per person och utflykt
  • Städpersonal: 1-2 USD per rum och natt
  • Piccolo: 1 USD per väska
  • Guide på Lost City-vandringen: 10-15 USD per rum och dag

Guiden ovan för dricks är i USD, men dricks ges i den lokala valutan på resmålet.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta din mobiloperatör och höra vilka tjänster som ingår i ditt mobilabonnemang samt vilka priser som gäller för dig på lika resmål.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp.

Om du gärna vill vara uppkopplad hela tiden är den billigaste lösningen att du köper ett lokalt SIM-kort inkl. data vid ankomsten till Colombia.

Notera att det inte finns wifi på Lost City-vandringen.

 

Elektricitet:

Colombia har 110 volt. Kontakterna är av amerikansk modell med två “platta” stift, så kom ihåg att ta med en adapter.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Lost City:

Du bär själv ditt bagage på Lost City-vandringen, så ditt överflödiga bagage ska förvaras på hotellet i Santa Marta.

Ladda ner vår PDF-packlista här.

Tips: Ta med två vattenavvisande påsar – en till dina våta kläder och en för förvaring av dina torra kläder så att de inte blir våta vid ev. regn.

Colombia ska dra ner på användningen av engångsplast:

Colombias regering har antagit en ny lag om att förbjuda förbrukningen av engångsplast i landets nationalparker.

Du får inte längre ta med dig engångsplast som plastpåsar, plastflaskor, plastbestick, sugrör osv. i Colombias nationalparker. Vi rekommenderar att du helt undviker att använda plastpåsar på din resa. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat vattentätt material än plast när du packar ditt bagage hemma och ta med en flaska som kan återanvändas och fyllas på.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer att tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24-48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast två (2) timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygplatsens webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om inrikesflyg ingår i ditt program, ska du vara uppmärksam på att den tillåtna mängden bagage kan vara annorlunda än på ditt utrikesflyg. Det går i regel alltid att köpa till extra bagage lokalt.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet på flygplatsen, förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår lokala samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare. Vill du checka in tidigt kan du mot betalning beställa detta när du bokar resan.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Latinamerika
Tom Søndergaard

Tom är vår Latinamerika-specialist och har över 28 års erfarenhet av resor i Latinamerika.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14